My Weblog: umraniye elektrikci uskuadar elektrikci usta elektrikci sisli elektrikci

0756 815 920
10ani de experientaProfesionala
10ani de experientaProfesionala

10 moduri in care poti sa fii recunoscator

recunostinta
08 mai, 2015 / de Adelina Muresan / comentarii

Cand vine vorba de recunostinta e la fel ca si atunci cand vorbim de orice comportament sanatos – exista o serie de dovezi ca ne face mai fericiti, mai sanatosi psihic si fizic, nu e foarte dificil de facut si totusi nu o practicam suficient de mult, sau uneori ni se pare foarte dificil de pus in practica. E la fel ca si cu sportul stim ca ne da o stare de bine, ca e bun pentru sanatate dar totusi in unele zile e greu sa ne mobilizam.

Recunostinta are o serie de efecte pozitive asupra vietii noastre – daca ati ratat articolul trecut le gasiti aici – si in general nu necesita un efort foarte mare pentru a ne educa sa ne concentram atentia pe aspectele bune ale vietii noastre, pe a construi un sens al experientele negative si pe a constientiza cat de important e ceea ce primim de la cei din jurul nostru.

Cum pot sa fiu recunoscator

Exista mai multe modalitati de a practica recunostinta. Fiecare dintre ele poate sa fie folosita independent sau simultan cu celelelate, important este sa vezi ca poti sa fii recunoscator in multe feluri si ca nu e foarte greu sa aduci mai des in viata ta recunostinta.

  1. Scrie 3 lucruri pentru care esti recunoscator Una dintre cele mai bune si simple modalitati de a-ti cultiva recunostinta este sa iti stabilesti zilnic un moment pentru a te concentra pe lucrurile pentru care esti recunoscator in ziua respectiva. Poti face acest lucru notand pur si simplu intr-un document sau intr-un carnetel care sunt lucrurile pentru care esti recunoscator. Pot sa fie lucruri foarte marunte- de la un rasarit frumos, la o vorba buna spusa de cineva.
    Acordandu-ti timp zi de zi sa iti reamintesti momentele placute asociate unei zile obisnuite te faci mai predispus la a trai emotii pozitive. Nu conteaza daca scrii la inceputul sau la sfarsitul zilei, daca scrii pe un biletel, pe telefon sau intr-o agenda frumoasa, ce e important este sa incepi sa acorzi atentie momentelor pentru care te simti recunoscator si sa le notezi sau sa vorbesti despre ele, pentru ca asta te ajuta sa ti le reamintesti mult mai usor sau sa le acorzi un sens.
    Atunci cand suntem recunoscatori cuiva sau pentru ceva ajuta sa ne concentram pe aspecte cat mai concrete – de exemplu e mai indicat sa imi spun sunt recunoscator pentru feedbakul pozitiv primit de la seful meu decat sa spui ca esti recunoscator pentru seful tau. Faptul ca te concentrezi pe aspecte specifice te ajuta sa nu lasi ca exercitiul sa devina ceva banal si fara semnificatie. Daca in fiecare zi vei scrie ca esti recunoscator pentru familie, casa si masina e putin probabil ca te vei putea concentra de fapt pe beneficiile pe care le ai avand aceste trei lucruri in viata ta, ci mai degraba va fi ceva mecanic.Desi la inceput va fi mai greu sa gasiti lucruri pentru care sa fii recunoscator cu cat faci acest exercitiu mai mult cu atat va fi mai usor si vei gasi mai multe motive, pentru ca te vei educa sa observi mai des aspectele pozitive ale vietii tale.
  2. Aminteste-ti si lucrurile rele Probabil suna paradoxal in lumina a ceea ce am scris pana acum. Dar reamintindu-ne de momentele mai putin bune din viata noastra, de zile sau clipe peste care nu credeam ca vom putea trece si raportandu-ne la unde suntem acum – cred ca putem gasi multe surse de recunostinta. Cred ca fiecare dintre noi am avut cel putin o zi in viata in care gandeam “daca trec si de ziua asta…” si am trecut, si am uitat-o. De multe ori cadem in capcana visarii in ceea ce priveste evenimentele negative – cum ar fi putut sa fie daca nu se imtampla acel lucru – si totusi realitatea este diferita, am trecut prin momente dificile si chiar si asa am reusit sa le facem fata.
    Concentrandu-ne pe acest contrast cat de dificile au fost anumite momente si cat de schimbata este viata noastra acum cu siguranta putem identifica multe aspecte pentru care sa fim recunoscatori. Irvin Yalom spune “exista un moment cand trebuie sa renunti la speranta unui trecut mai bun” si as adauga faptul ca acel trecut asa cum a fost el te-a format asa cum esti acum.
  3. Adreseaza-ti trei intrebari Pentru a-ti exersa recunostinta poti folosi o tehnica de meditatie budista numita Naikan. Aceasta presupune reflectarea la trei intrebari
    Ce am primit de la……?
    Ce am oferit….?
    Ce probleme sau dificultati am cauzat….?
    Aceste intrebari ne ajuta sa ne concentram pe relatii, pe reciprociatatea lor si ofera o strucutra pentru reflectare. Prima intrebare ne ajuta ca in orice situatie sa constientizam cat de mult primim de la cei din jur. Daca stam sa ne gandim intr-o zi obisnuita de serviciu – colegii care isi fac treaba, seful care obtine contracte noi, cei de la financiar care fac salariile, femeia de serviciu care face curat pana cand reveniti la birou. Puteti sa va concentrati pe aceasta intrebari si cand calatoriti – cate persoane sunt implicate in a ajunge din Cluj in Londra in cateva ore – de la prietenul sau taximetristul care va duce la aeroport pana la cel din turnul de control care se asigura ca vei zbura in conditii sigure.Cea de-a doua intrebare ne ajuta sa constientizam cat de mult suntem legati de ceilalti, sa constientizam ca nu ni se cuvine totul fara sa oferim nimic in schimb. Incearca sa te concentrezi pe ce poti face pentru a-ti exprima recunostinta pentru cei care iti ofera ceva. De la doamna din supermarket care iti cantareste legumele pana la partener/a care probabil de multe ori iti face viata mai usoara.Cea de-a treia intrebare este poate si cea mai grea – e o intrebare care ne ajuta sa ne cunoastem mai bine si sa vedem si impactul pe care uneori actiunile noastre/sau lipsa lor il au asupra celorlalti. Poti face acest exercitiu la sfarsitul fiecarei zile concentrandu-te pe ziua respectiva sau pe o anumita relatie. Scopul este pe de o parte sa constientizezi momentele in care nu ai fost recunoscator celor din jur si sa descoperi recunostinta pentru cei din jurul tau.
  4. Exprima-ti recunostinta in relatie Un exercitiu in terpia de cuplu este sa incepi sa observi gesturile frumoase, comportmentele dezirabile ale partenerului si sa ii transmiti ca le-ai observat. Foarte des intr-o relatie ne concentram doar pe ceea ce nu ne place, pe ceea ce ne deranjeaza si pe a generaliza aceste aspecte si prea putin pe comportmentele pozitive. In relatii exprimarea recunostintei fata de partener duce la cresterea satisfactiei fata de relatie si la cresterea starii de bine.
    Notati cateva lucruri pe care le apreciati la partenerul de viata sau pur si simplu concentrati-va pe a le remarca mai des. Cand i-ati spus ultima data ca apreciati aceste lucruri?
  5. Concentreaza-te pe corpul tau Foarte frecvent ne concentram recunostinta asupra corpului nostru dupa ce am avut o problema – chiar o banala durere de cap ne poate incapacita – iar disparitia ei ne face sa fim (pentru cateva secunde) recunoscatori pentru starea de bine resimtita. Recunostinta poate sa se concetreze pur si simplu pe faptul ca corpul nostru functioneaza, ca ne-am recuperat dupa o problema sau pur si simplu ca traim.
    De asemenea concentrarea pe senzatii poate sa ne ajute sa fim recunoscatori – de la mirosul de cozonac din bucataria bunicii, la mirosul marii sau al ploii de vara, la imagini pe care le surprindem in jur, sau la gusturi de care avem ocazia sa ne bucuram. Fiecare dintre simturile noastre ne ofera zilnic mii de motive sa fim recunoscatori, trebuie doar sa alegem sa le acordam atentie.
  6. Reaminteste-ti Pune in jurul tau lucruri care sa iti reaminteasca sa fii recunoscator- fie ca e un biletel pe frigider, o nota in agenda, o placuta gravata, sau chiar o pietricica pe care sa o ai pe birou – si de fiecare data cand o vezi sa iti spui un lucru pentru care esti recunoscator. Uitarea si lipsa constientizarii sunt cele mai frecvente obstacole in practicarea recunostintei.
    Pot sa iti reaminteasca si alte persoane – spune cuiva apropiat ca iti doresti sa fii mai recunoscator si roaga-l/o sa iti aminteasca. Poate sa fie partenerul si sa faceti un mic exercitiu de a discuta seara cand ajungi acasa despre lucrurile pentru care esti recunoscator – in loc sa discutati (doar) despre probleme. Faptul ca iti iei un angajament fata de una sau mai multe persoane e un factor care iti poate creste si mentine motivatia de a fi recunoscator.
    Te poate ajuta sa petreci timp cu persoane care isi exprima recunostinta. Poate ai observat deja ca oamenii cu care iti petreci cel mai mult timp iti influenteaza foarte mult gama de emotii pe care o ai. Daca petreci timp cu persoane care mereu isi exprima nemultumirea, furia, indiferenta sau aroganta va fi destul de greu sa fii tu recunoscator.
  7. Fii atent la limbaj Modul in care descriem evenimentele din viata noastra poate favoriza exprimarea si trairea recunostintei. Persoanele care sunt recunoscatoare vor folosi mai des cuvinte pozitive asociate cu o stare de multumire pe cand persoanele mai putin recunoscatoare se vor concentra pe probleme, dificultati, lipsuri, stres.
    Cand vorbim despre limbaj ne referim si la ceea ce ne spunem noua, limbajul pe care il folosim fata de noi insine e de multe ori mult mai negativ si agresiv fata de cel pe care il folosim fata de cei dragi. Incearca sa constientizezi ce iti zpui tie zi de zi sau cand ai o problema, ai spune acele lucruri unei persoane dragi? Nu ne dorim sa transformam limbajul nostru interior in ceva nerealist de pozitiv ci mai degraba in ceva care ne transmite o perspectiva apropiata de realitate. Putem in orice situatie sa evaluam ceea ce ni se intampla prin prisma recunostintei, sa vedem partea benefica a unor situatii.
  8. Intra in joc Poate vei incepe sa faci un exercitiu din cele propuse si poate ii vei simti efectul, dar poate ca nu ti se va parea nimic interesant. E in regula, incearca sa continui, intra in joc si nu abandona atat de repede, uneori e nevoie de timp ca sa iti dai seama ca ceva te poate ajuta, oricum ce ai de pierdut? Chiar daca doar incerci sa iti amintesti mai des sa fii recunoscator, sa observi lucrurile bune din viata ta poate sa fie suficient pentru a-ti schimba starea emotionala din cand in cand.
  9. Gandeste diferit Fii recunoscator celor pe care ii ajuti. In general ne asteptam la recunostinta din partea celor pe care ii ajutam. Daca iti mai amintesti in articolul “Cum sa fii fericit” spuneam ca una dintre modalitatile prin care poti sa fii mai fericit este sa ii ajuti pe ceilalti. Cum ar fi sa iti exprimi recunostinta fata de cei pe care ai ocazia sa ii ajuti. Multi voluntari vorbesc despre efectul pozitiv pe care il are asupra lor munca pe care o fac, si cu siguranta daca ai facut vreodata voluntariat sau ai ajutat o persoana in dificultate ai simtit beneficiile acestor gesturi.
  10. Scrie o scrisoare Unul dintre cele mai puternice exercitii de recunostinta este numit “vizita de exprimare a recunostintei”. Ce trebuie sa faci – aminteste-ti de cineva care ti-a schimbat viata intr-un mod semnificativ si nu i-ai multumit niciodata indeajuns – scrie o scrisoare de 300 de cuvinte in care sa descrii felul in care ti-a influentat viata, in ce fel s-a schimbat viata ta si sa exprimi recunostinta fata de influenta persoanei asupra vietii tale. Pasul urmator este sa suni persoana respectiva, sa stabilesti o intalnire si sa mergi la ea sa ii citesti scrisoarea.
    E un exercitiu dificil insa are cel mai puternic impact asupra starii de bine a celui care scrie scrisoarea dar si a celui care primeste vizita de recunostinta. Studiile facute pe acest exercitiu arata ca te face mai fericit si mai putin deprimat iar efectele se resimt pana la sase luni.

Prea des luam lucrurile bune din viata noastra ca si lucruri care ni se cuvin, le observam si le dam importanta doar atunci cand nu le mai avem sau cand suntem pe cale sa le pierdem. Fie ca e vorba de sanatatea noastra, de persoane dragi sau de momente frumoase, uitam sa fim recunoscatori, uitam sa savuram si ne concentram prea mult pe ceea ce ne lipseste, pe cat de imperfecta e viata noastra. Cum ar fi ca macar din cand in cand sa facem un efort sa apreciem ceea ce avem in loc sa fim nemultumiti pentru lucrurile care ne lipsesc.

 

Pentru consiliere psihologica in Cluj Napoca sau online ma puteti contacta prin formularul de contact.

Lasa un comentariu