My Weblog: umraniye elektrikci uskuadar elektrikci usta elektrikci sisli elektrikci

0756 815 920
10ani de experientaProfesionala
10ani de experientaProfesionala

Cum poti sa faci fata stresului

Nu stresul ne omoara ci felul cum reactionam la el. Strategii pentru a face fata stresului
26 noiembrie, 2013 / de Adelina Muresan / comentarii

Fiecare dintre noi a simțit stresul, a trăit emoțiile negative și sezația de nod în stomac, de încordare sau de neliniște. Stresul e de multe ori văzut ca ceva exterior nouă: „Mă stresează situația X” și foarte frecvent nu ne dăm seama ca de fapt stresul este ceva foarte personal și subiectiv.

Fiecare dintre noi a simțit stresul, a trăit emoțiile negative și sezația de nod în stomac, de încordare sau de neliniște. Stresul e de multe ori văzut ca ceva exterior nouă: „Mă stresează situația X” și foarte frecvent nu ne dăm seama ca de fapt stresul este ceva foarte personal și subiectiv.

Stresul presupune disconfort, emoții negative, dar și modificări în felul în care corpul nostru funcționează. Aceste modificări apar pentru a ne ajuta să ne confruntăm cu situații la care e nevoie sa ne adaptăm, pot să fie situații dificile, dureroase sau importante pentru noi.

Vrem sau nu să scăpam de stres?

Depinde de tipul de stres. Am auzit la un moment dat comparația dintre stres și corzile unei vioare. Dacă sunt prea puțin întinse sună urât, dacă sunt prea tare întinse e posibil să se rupă, trebuie să fie la un anumit grad întinse pentru ca vioara să sune bine. Exact la fel e și cu stresul, dacă e prea puțin suntem apatici, nemotivați, ineficienți, dacă e prea mult suntem agitați, dezorganizați și iritabili. Dacă stresul e la un nivel optim și dacă evaluăm stresul ca fiind o stare care ne ajută să funcționăm eficient acesta ne poate stimula să ne adunăm resursele necesare pentru a face față cu succes provocărilor.

Așadar când vine vorba de stresul acut legat de situații care apar inevitabil în viata noastră e mai eficient să îl acceptăm și să îl vedem ca pe ceva benefic care ne poate motiva. Dacă vorbim însă de stresul cronic e important să îl eliminăm. Și dificultatea este că tocmai acest tip de stres este mai greu de combătut, pentru că de multe ori persoanele nu îl mai observă, se complac în situația respectivă și resimt doar efectele fizice și emoționale ale acestora. Sunt acele persoane care au probleme de sănătate, merg la medici încercând să identifice cauzele fără a-și da seama că viața lor de zi cu zi e plină de factori care le scurtează efectiv viața.

Cum poti face față stresului?

Un prim lucru este să nu vedem stresul acut ca și pe o problema ci ca pe o resursă – dacă vedem activarea pe care organismul ne-o da automat într-o situație de stres ca pe ceva periculos nu facem decât să ne amplificăm starea de stres și să ne scădem performanța.

De exemplu dacă aveți de prezentat ceva în fața unui public, stresul pe care îl vetiresimți poate să vă ajute sau să vă blocheze. Dacă dumneavoastră vă gândiți că e ceva nociv, că nu o să mai puteți vorbi dacă veți simți că vă transpiră mâinile sau vă tremură vocea – probabil veți avea mari dificultăți în a ține prezentarea respectivă.În schimb dacă veți vedea reacția de activare dată de stres ca și pe una benefică carevă poate ajuta să vă concentrați pe tot ce aveți de spus, să vă motiveze să prezentațicât mai bine tema respectivă cu siguranță veți avea o performanță mai bună. Gasiti mai multe detalii despre stresul acut si cronic in articolul Stresul inamic sau aliat.

În ceea ce privește stresul cronic putem lua următoarele măsuri:

  1. Incercți să identificați cauzeleCe anume contribuie la starea de stres: probleme de comunicare, problemele la locul de muncă, anumite probleme nerezolvate?
  2. Identificați efecteleEfectele stresului pot să fie la nivel fiziologic – palpitații, scăderea poftei de mâncare, oboseală; la nivel de gândire –dificultăți de concentrare sau blocaje; la nivel emoțional – iritabilitate, tristețe, dificultățiîn a ne bucura; și la nivel de comportament – izolare, consum de alcool, fumat excesiv sauscădereaperformanțelor la serviciu.
  3. Dezvoltați-vă abilitățile de a-i face fațăCe înseamnă acest lucru? În funcție de cauzele stresului trebuie să vedem ce trebuie să facem pentru a le face față mai bine. Uneori avem nevoie să comunicăm asertiv, să cerem anumite lucruri, să ne spunem părerea, sau pur și simplu să spunem ceea ce simțim.  În anumite situații ține de noi să rezolvăm problema care ne face să ne simțim stresați, căutați soluții și puneți-le în aplicare. Dacă unul dintre factorii de stres sunt conflictele în familie sau la serviciu învățati să le rezolvați, nu ajută pe nimeni să mențineți o stare de tensiune.
  4. Dezvoltați relațiipe de o parte e important să avem persoane în jurul nostru care ne pot ajuta pe de alta parte socializarea și comunicarea cu cei din jur sunt factori de protecțieîmpotriva stresului.
  5. Impuneți-vă un stil de viață sănătosSunt lucruri relativ simplu defăcut însă multe persoane ignoră efectul nociv pe care îl are stresul cronic asupra organismului nostru. Schimbați-vă stilul de viață – mâncați sănătos, dormiți suficient, faceți mișcare, dezvoltați un hobby. E important sa faceti aceste lucruri pentru a preveni bolile asociate stresului. Încercați să  faceți ceva pentru sănătatea dumneavoastră în fiecare zi.
  6. Implicați-vă în activități care să contribuie la dezvoltarea dumneavoastrăE important să avem încredere în noi, să credem că putem face față factorilor de stres, să avem obiective personale și planuri pentru atingerea lor.
  7. Ajutați-i pe ceilalțiUn studiu recent arată ca ajutarea celor din jur este un factor de protecție împotriva efectelor nocive ale stresului. Astfel dacă stresul e o problemă prezentă în viața dumneavoastră încercați să ii ajutați pe cei din jur și asta va scădea efectele negative ale stresului asupra sănătații dumneavoastră.
  8. Pregatiți-vă pentru stresAtunci când știți că urmează o perioadă mai dificilă încercați să înlăturați alți factori de stres din viața dumneavoastră sau să vă asigurați că aveți resursele necesare pentru a-i face față.
  9. Relaxati-vaInvatati o tehnica de relaxare, aceasta va poate ajuta sa combateti efectele negative ale stresului asupra sanatatii dumneavoastra. Gasiti o tehnica de relxare in articolul “Relaxare prin mindfulness”
  10. Cereți ajutorUneori schimbările pe care trebuie să le facem în viața noastră sunt foarte dificil de realizat și e nevoie să cerem sprijin de specialitate. Dacă simțiți că nu reușiti să faceți față singuri situației, că sunteți copleșiți de stresul din jurul dumneavoastră, cereți ajutorul unui psiholog, acesta vă poate ajuta să implementați strategii personalizate pentru controlul stresului.

Daca aveti nevoie de ajutor psihologic puteti sa ma contacti la numarul de telefon 0756 815920 sau lasand un mesaj in formularul de contact.

Lasa un comentariu