10ani de experientaProfesionala
10ani de experientaProfesionala

Cum sa iti faci sarbatorile fericite

Psiholog
21 decembrie, 2016 / de Adelina Muresan / comentarii

Sarbatorile de iarna se vad diferit dintr-un cabinet psihologic pentru ca se vede dincolo de imaginea pe care fiecare o afiseaza fata de cei din jur. Problemele de cuplu, singuratatea, problemele financiare sau cele de sanatate par mult mai acute in aceasta perioada.

De multe ori discrepanta dintre ce aratam si ceea ce simtim, dintre ceea ce vedem la ceilalti si ceea ce vedem in viata noastra, dintre ceea ce ne-am dori sa traim si ceea ce traim este cea care ne strica multe momente importante din viata si nu doar sarbatorile.

De multe ori ne concentram atat de mult pe cum ar trebui sa fie incat uitam sa traim ceea ce se intampla de fapt. Ne concentram atat de mult pe a bifa tot ce e de facut incat ajungem sa fim epuizati, sa ne certam cu cei din jur sau cel putin sa fim dezamagiti si sa ne scufundam in imaginile de la televizor, sa fugim din viata noastra in viata celorlalti sperând sa furam putin din bucuria si satisfactia lor fara sa ne dam seama cat de ireale sunt acestea.

Craciunul si in general sarbatorile sunt evenimente care vand – vand vise. Ni se spune atat de des si mult, peste tot – la televizor, pe facebook, la radio, in magazine: “Uite, asta te-ar face fericit pe tine sau pe cei din jur. E nevoie sa cumperi si sa faci anumite lucruri pentru a fi fericit sau pentru a-i face pe cei din jur fericiti”. Ne agitam, ne înghesuim in magazine sau suntem frustrati ca nu avem suficienti bani sa facem asta cu speranta ca facand si cumparand ceea ce trebuie vom avea efectul garantat – sa fim fericiti. Din pacate prea rar constientizam ca nu acesta e secretul, ca nu de asta avem nevoie.

Noi credem ca stim ce ne face fericiti, insa de cele mai multe ori nu stim. Ne concentram pe a avea anumite haine, obiecte, o anumita greutate, un anumit om langa noi, o anumita casa pe care credem ca daca le-am avea ne-ar aduce fericirea si împlinirea pe care ni le dorim atat de mult. Insa uitam ca in trecut ceea ce avem acum era pe lista noastra de dorinte si acum nu le mai valorizam sau ca in trecut aveam o parte din acele lucruri si nu le valorizam.

Daca vrei sa ai sarbatorile mai placate si poate chiar mai fericite exista cateva lucruri pe care poti sa le faci pentru a-ti fi mai mai bine in perioada aceasta.

  • Fii recunoscator pentru ceea ce ai Daca maine te-ai trezi doar cu lucrurile pentru care ai fost recunoscator azi, tie ce ti-ar mai ramane? Recunostinta este una dintre emotiile asociate cu o multime de beneficii. Poate cel mai important efect al recunostintei este asupra starii noastre de bine. Uita-te la viata ta si incerca sa descoperi oamenii, momentele si lucrurile pentru care esti recunoscator. Daca ti-e greu sa faci asta te poate ajuta un articol mai vechi cu 10 moduri in care poti sa fii recunoscator.
  • Nu te compara cu ceilalti Comparatia cu ceilalti nu face decat sa ne puna in situatia de a fi nemultumiti de viata noastra si de a ne dori ceva ce nu avem. Fiecare om are povestea lui despre care noi nu stim mare lucru, noi doar comparam ceea ce ei aleg sa ne arate cu tot ceea ce stim despre noi. Comparandu-ne cu ceilalti nu facem decat sa ne dorim ceea ce si-au dorit altii in loc sa ne concentram pe noi, pe cine suntem, pe ce avem si pe ce ne dorim noi.
  • Savureaza momentele Incearca sa nu lasi viata sa treaca pe langa tine pentru ca esti mult prea ocupat ca lucrurile sa iasa perfect sau sa te frustrezi ca nu sunt asa cum te asteptai sa fie. Concentreaza-te pe lucrurile mici din experienta ta de acum si bucura-te de ele – indiferent ca e vorba de bradul pe care l-ai impodobit, de o ceasca de ceai aromat, de mirosul de portocala sau de racoarea fulgilor de nea. E mult mai important sa te bucuri de ceea ce faci cu persoanele dragi, sa te distrezi când unul dintre copii iti strica o prajitura pentru ca e nerabdator sa o guste decat ca prajitura sa iasa perfect, sa iti imbratisezi sotul când vine acasa decat sa te superi ca a uitat sa aduca patrunjel, sau sa te bucuri de timpul petrecut cu parintii sau prietenii tai in loc sa te gandesti la faptul ca nu esti in relatia pe care ti-o doresti. Fiecare din momentele pe care le traiesti sunt unice, peste un an sau mai multi o sa-ti amintesti de acest moment si poate il vei valoriza mai mult. Uita-te acum in jurul tau si absoarbe cat mai mult din ceea ce traiesti acum in acest moment.
  • Petrece timp cu persoane care iti plac Relatiile cu ceilalti sunt importante pentru starea noastra de bine. Nu te izola si cauta-i pe cei cu care ti-ar face placere sa petreci timp. Daca nu ai un grup de prieteni implica-te in activitati sau evenimente care ar putea sa iti placa si cu siguranta vei cunoaste persoane cu care ai ceva in comun.
  • Daruieste Si nu ma refer neaparat la ceva material. De multe ori timpul tau e o resursa mult mai pretioasa pe care o putem oferi celorlalti. Fa ceva dragut pentru o alta persoana fara sa te astepti sa primesti ceva in schimb. Unul dintre lucrurile care contribuie cel mai mult la starea noastra de bine este sa ii ajutam pe cei din jur. Gandeste-te la o cauza importanta pentru tine, la ceva care ti se pare important si fa ceva in directia respectiva. Fie ca inseamna sa faci voluntariat cateva zile, sa dai o mana de ajutor cuiva care are nevoie, sa petreci timp cu persoane aflate in situatii mai dificile sau sa faci ziua mai frumoasa unui coleg de birou, fiecare dintre acestea pot sa iti schimbe dispozitia.
  • Exprima-ti recunostinta Ne e atat de greu uneori sa exprimam ceea ce simtim incat incercam sa compensam prin cadouri mari si multe sau mesaje complicate cu rima sau fara, luate de pe internet. Nu e nevoie sa iti cheltui venitul pentru trei luni pentru a cumpara cadouri scumpe pentru cei care simti ca sunt importanti pentru tine. Concentreaza-te mai degraba pe semnificatie. Uneori cateva cuvinte din suflet sunt mult mai valoroase decat orice cadou. Exprima-ti recunostinta fata de cei pe care i-ai simtit alaturi de tine printr-un mesaj, o felicitare. Lasa deoparte mesajele luate de pe internet si scrie ceva ce simti tu, transmite ceea ce e important pentru tine.
  • Fa ceea ce iti place Gaseste trei lucruri care iti plac si planifica-ti sa le faci in zilele tale libere. Stii acele lucruri la care te gandesti atunci când iti spui: “Mi-as dori sa am mai mult timp sa….”  si pe care nu reusesti niciodata sa le faci. Fie ca inseamna sa citesti o carte pe care iti doresti de mult timp sa o citesti, sa te vezi cu o persoana draga, sa faci o baie relaxanta, sa gatesti mâncarea ta preferata sau sa faci sport, planifica-ti din timp ca in zilele libere sa iti acorzi cateva ore pentru acestea. Si de ce nu, construieste-ti tu traditia ta de sarbatori, nu e nevoie sa faci ceea ce face toata lumea.
  • Fii cumpatat Cu totul – cu gatitul si curatenia dar si cu mâncatul sau consumul de alcool – nimeni nu se simte fericit când e epuizat dupa zile extrem de stresante sau agitate sau când are o indigestie sau o mahmureala. Nu te aglomera, concentreaza-te mai degraba pe a savura, pe a te bucura de ceea ce faci sau ai in jur. Bucura-te de gatitul impreuna cu cei dragi, nu face din asta o cursa de viteza. Cu siguranta cei din jur vor aprecia mai mult buna ta dispozitie decat un platou perfect. Foloseste-te de clipele cu familia sau prietenii tai pentru a vorbi cu ei, pentru a face lucruri impreuna si nu te concentra pe a bifa ceea ce trebuie sa faceti.
  • Fii atent la asteptarile tale De multe ori asteptarile noastre nerealiste sunt cele care ne fac sa nu reusim sa ne bucuram de momentele importante. Daca iti doresti ceva realizabil spune, cere ajutor cand ai nevoie, nu astepta ca lucrurile sa se intample doar pentru ca tu ti le doresti. Iar daca iti doresti ca ceilalti sa se comporte asa cum nu s-au comportat niciodata doar pentru ca ei stiu ca tu iti doresti asta, cel mai probabil vei fi dezamagit. Ajusteaza-ti asteptarile la ceea ce traiesti si exprima-ti asteptarile realiste.
  • Accepta-ti emotiile Viata ne pune uneori in situatii in care e greu sau chiar imposibil sa ne simtim fericiti, si ea nu prea alege ca asta sa nu se intample in perioada sarbatorilor. Atunci când trecem prin situatii negative – cum sunt pierderea unei persoane dragi, o despartire, o problema grava de sanatate – e normal sa ne simtim tristi, abatuti au ingrijorati. Accepta ca e normal si incearca sa ai mai multa grija de tine. La fel cum ai grija de corpul tau când e bolnav e nevoie sa ai grija si de sufletul tau când te doare.

Uitam prea des sa fim prezenti in viata noastra si sa ne privim pe noi si pe cei din jur cu mai multa acceptare si compasiune, sa ne simtim multumiti si impacati cu ceea ce suntem si cu ceea ce sunt cei din jurul nostru. Nu inseamna ca nu ne mai dorim nimic, ca ne complacem intr-o situatie neplacuta ci ca ne dam si momente de ragaz in care putem pur si simplu sa respiram si sa traim.

Pentru consiliere psihologica in Cluj Napoca sau online ma puteti contacta prin formularul de contact.

Lasa un comentariu