10ani de experientaProfesionala
10ani de experientaProfesionala

Cum sa te intorci relaxat din vacanta

27 mesaj
10 iulie, 2017 / de Adelina Muresan / comentarii

Atunci când ne gândim la vacanta ne gândim la o perioada de recuperare, de detasare, de reincarcare si intr-adevar studiile arata ca vacantele contribuie la scaderea nivelului de stres, la reducerea epuizarii si la o stare de bine mai ridicata.

Acest lucru vine ca o certitudine pentru multi dintre noi si probabil oricine stie sau simte cat de important este sa iti iei din cand in cand concediu si sa mergi in vacanta. Totusi frecvent aud faptul ca desi am avut concediu nu m-am relaxat, am venit mai obosit decat am plecat sau revenind la munca simt ca e exact la fel ca si atunci cand am plecat. Cam asta ne spun si o serie de studii ca efectele unui concediu nu dureaza foarte mult, sau in anumite cazuri nu sunt resimtite deloc dupa concediu. Partea buna este ca cercetatorii (probabil pentru ca isi doreau si ei un motiv bun sa isi ia concediu) au continuat sa studieze de ce nu apar aceaste efecte benefice si ce putem face, in ce fel ne putem pregati vacanta astfel incat sa ne aduca cat mai multe beneficii pentru starea de bine.

Ceea ce reiese din aceste studii este ca o vacanta poate sa te faca sa te simti mai fericit, sa fii mai sanatos si mai productiv la intoarcerea la munca dar doar in anumite conditii.

Si aici vine intrebarea – Ce ar trebui sa faci pentru a avea o vacanta care  intr-adevar sa te ajute sa fii mai fericit, mai odihnit in si dupa vacanta si mai productiv la intoarcerea la munca?
  1.  Relaxeaza-te Unul dintre studii analizeaza daca cei care merg in vacanta sunt mai fericiti decat cei care nu merg si in ce masura beneficiile unei vacante se mentin si dupa aceea. Ceea ce au observat este ca doar cei care aveau o vacanta foarte relaxanta erau mai fericiti si dupa vacanta, pentru cei care traiau un nivel de stres moderat sau ridicat efectele vacantei nu se resimteau dupa ci persoanele reveneau la nivelul de stres dinainte de vacanta. Asadar identifica ce te ajuta pe tine sa te relaxezi, care sunt conditiile in care ai observat ca iti vine cel mai usor sa te relaxezi si treci la pasul urmator – planificarea.

  2. Planifica din timp si foarte clar vacanta Planificarea te va ajuta sa reduci foarte mult stresul – beneficiile obtinute in urma unei vacante sunt strans legate de stresul resimtit in acea vacanta. Un studiu facut in Olanda arata ca beneficiile asociate unui concediu erau minime daca vacanta era asociata cu mult stres legat de calatorie. Stresul legat de organizarea cu transportul, cazarea, masurile de siguranta era foarte puternic asociat cu un nivel scazut de energie dupa concediu.

  3. Pune-te in situatii in care ai control In viata de zi cu zi avem relativ putin control asupra programului si activitatii noastre iar acest lucru este asociat cu un nivel mai ridicat de stres. Faptul ca in vacanta ai mai mult control in a decide la ce ora te trezesti, cum iti petreci ziua, cand si ce faci iti da un sentiment de libertate care contribuie la o satisfactie mai ridicata fata de concediu. De aceea e foarte important ca, daca mergeti cu partenerul/a sau cu prietenii in concediu, sa tineti cont de nevoile fiecaruia si daca acestea sunt diferite sa gasiti solutii astfel incat fiecare sa simta ca are cel putin partial control asupra felului in care va organizati.

  4. Fa lucruri interesante la care te descurci bine Acest sfat e util in special pentru cei care au un loc de munca incarcat de incertitudine, in care nu primesti feedback imediat legat de performanta ta. Implicarea in activitati care iti plac, care iti ofer putina provocare, din care poti invata ceva si care iti dau rezultate imediate te ajuta sa obtii anumite satisfactii pe care, poate, e mai greu sa le dobandesti la locul de munca. Aceste activitati pot fi pur si simplu legate de calatorie – de vizitat diferite obiective, de activitati sportive sau orice alta activitate care te solicita putin si care simti ca te absoarbe cu totul.

  5. Detaseaza-te de munca A fi in concediu, de multe ori, inseamna sa ai in continuare la tine cel putin telefonul, in unele cazuri chiar laptopul, si sa ai acces la emailuri legate de munca sau sa fii sunat legat de diferite probleme care apar. Detasarea de munca nu inseamna doar sa nu mai fi la birou ci sa nu te mai gandesti la munca in zilele respective. Iar asta presupune sa iti lasi acasa ceea ce tine de munca – telefon, laptop. Iar daca nu e posibil sa lasi telefonul acasa sa gasesti modalitati de a nu avea acces usor la emailuri si informatii legate de munca. Un studiu a comparat nivelul de cortizol (hormon al stresului) in timpul serviciului si in afara programului. Persoanele care si in afara programului trebuiau sa fie disponibile in cazul in care primeau un telefon sau un email aveau si in timpul liber un nivel al cortizolului apropiat de cel din timpul serviciului, in timp ce pentru cei care se detasau de sarcinile de munca nivelul de cortizol era mult mai scazut.

  6. Ia-ti mai des vacanta Stiu ca majoritatea ne-am dori asta dar exista o serie de constrangeri care fac dificil acest lucru. Ceea ce puteti incerca este ca in loc de o vacanta de 2 sau 3 saptamani sa luati separat acele saptamani pentru a beneficia mai mult de pe urma lor. Pentru ca se pare ca in cazul unor vacante relaxante efectul dureaza maxim o luna dupa care revenim la nivelul de fericire si productivitate de dinainte de vacanta (pentru o vacanta mai putin reusita efectul pozitiv dupa vacanta lipseste cu desavarsire). Luandu-ne de mai multe ori vacante reusim sa extindem efectele pozitive ale acestora.

  7. Viseaza la vacanta Un studiu a relevat un aspect foarte interesant – in multe cazuri momentul din vacanta in care esti cel mai fericit se intampla inainte de a merge in vacanta. Anticiparea vacantei si a experientelor din vacanta ne prelungesc mult starea de bine inainte de apleca in concediu. Daca ti-ai planificat vacanta, faptul ca anticipezi, citesti despre ce vei vizita, vorbesti cu altii despre asta, te uiti la fotografii cu locurile in care vei merge ajuta sa iti cresti starea de bine inainte de a ajunge in concediu.

  8. Traieste momentul Fiind obisnuiti sa analizam, sa evaluam mereu diferite momente, aspecte, discutii e foarte usor sa ne lasam si in concediu prinsi de ganduri, griji, regrete. Incearca sa te concentrezi pe ceea ce traiesti atunci in acel moment, pe a fi cat mai constient de ceea ce vezi, auzi, simti. In concediu e un loc propice pentru face niste exercitii de mindfulness. Incearca sa lasi deoparte asteptarile pe care le aveai, sa accepti ca e imposibil ca totul sa fie perfect si sa te bucuri de ceea ce traiesti.
  9. Gaseste un echilibru intre viata ta profesionala si viata personala Poate va intrebati ce treaba are asta cu vacanta cand suntem liberi. Se pare ca pentru cei care au un astfel de echilibru efectele pozitive ale unei vacante se resimt mai multa vreme, pe cand pentru cei care sunt suprasolicitati la munca revenirea la munca inseamna si o revenire la acelasi nivel de stres dinainte de vacanta. De asemenea satisfactia oferita de un concediu pentru cei care se gandesc in vacanta la cat de putin le place ceea ce fac, la tot ce e negativ legat de locul lor de munca, la tot ce ii asteapta cand se intorc la birou, este mult mai scazuta si asa cum va asteptati efectele concediului nu se mai resimt odata cu revenirea la munca.

Ce e demn de retinut este ca e putin probabil ca vacanta ta sa fie perfecta si aici tot tu esti cel care poate sa transforme experienta in una cu implicatii pozitive asupra starii tale de bine sau in una generatoare de stres si frustrari. In primul rand recunoaste ce te ajuta pe tine sa te refaci si construieste vacanta potrivita pentru tine acceptând in acelasi timp ca inevitabil vor aparea si mici detalii care nu vor merge asa cum ti-ai fi dorit, tu alegi daca lasi ca acele detalii sa iti umbreasca intreaga experienta sau te concentrezi pe lucrurile pe care poti sa le apreciezi.

Lasa un comentariu