My Weblog: umraniye elektrikci uskuadar elektrikci usta elektrikci sisli elektrikci

0756 815 920
10ani de experientaProfesionala
10ani de experientaProfesionala

Cum scap de depresie

"Ca sa-ti pastrezi echilibrul trebuie sa pedalezi"
16 noiembrie, 2013 / de Adelina Muresan / comentarii

Depresia este una dintre cele mai cunoscute, as putea spune chiar “la moda” probleme psihice. Sunt putine persoane care nu au spus macar o data in viata “Sunt deprimat azi” sau “Vai, ai vazut ce depresiva e X?”.

Ce este de fapt depresia?

Depresia este una dintre cele mai frecvente probleme emotionale, avand cateva simptome relativ usor de identificat atat la noi cat si la cei din jur.

Ce putem observa:

  • nu imi mai face placere sa fac activitati care in trecut ma interesau
  • ma simt trist in fiecare zi
  • plang foarte usor
  • ma simt descurajat
  • ma simt vinovat pentru felul in care ma simt, pentru felul in care starea mea ii afecteaza pe cei din jur
  • ma critic foarte aspru
  • ma gandesc sa ma sinucid sau am incercat sa ma sinucid
  • cred ca celorlalti le-ar fi mai bine fara mine
  • am probleme de somn – fie nu pot sa dorm, fie somnul nu e odihnitor sau dimpotriva dorm excesiv de mult
  • nu am pofta de mancare
  • simt ca nu mai sunt eficient la serviciu/scoala
  • simt ca orice necesita un efort deosebit
  • ma irit foarte usor
  • sunt obosit tot timpul
  • mi-a scazut interesul pentru relatii sexuale
  • ma simt bolnav (fara a avea o problema somatica)
  • simt ca nu mai am nici o speranta
  • ma simt inutil

Daca ati identificat cateva dintre simptomele descrise mai sus e important sa cereti ajutor de specialitate. Aveti de ales intre un medic psihiatru sau/si un psiholog sau un psihoterapeut. In general daca mergeti la un psiholog si acesta considera ca v-ar putea ajuta mai usor daca ati urma si un tratament medicamentos va v-a indruma spre un consult psihiatric.

Ce e de facut cu depresia?

E de luptat cu ea, si nu e o lupta usoara, pentru ca e o lupta cu ceva care ni se pare foarte natural, foarte al nostru, ni se pare reala acea lume in care totul e negru si fara speranta.

E important sa constientizam ca depresia ne afecteaza in special gandurile – ca atunci cand suntem deprimati viata e ciuntita – vedem doar aspectele negative, doar ceea ce nu ne place, doar situatiile in care cei din jur nu sunt langa noi. Am comparat frecvet depresia cu niste ochelari care ne fac sa vedem doar ce e negativ din realitate.

Pentru ca atunci cand vorbim de o lupta primul pas e sa ne cunoastem adversarul e important sa constientizam in ce fel ne-am schimbat de cand ne simtim mai deprimati, in ce fel gandeam in trecut si cum gandesc acum? In ce fel ma comportam in trecut si cum ma comport acum? Ce faceam in trecut si ce fac acum? Si nu in ultimul rand: cum ma simteam in trecut si cum ma simt acum? Raspunsurile la aceste intrebari va pot ajuta sa cunoasteti felul in care lupta “adversarul”.

Cunoscand si intelegand felul in care ne afecteaza depresia putem incepe lupta propriu-zisa.

Viata e ca mersul pe bicicleta. Ca sa-ti pastrezi echilibrul trebuie sa pedalezi

Albert Einstein

Implicare in activitati

Primul pas este sa reincepem sa facem lucruri, sau sa nu renuntam la a face lucrurile placute. Atunci cand scade placerea resimtita in activitati care in trecut ne incantau avem tendinta sa le reducem frecventa si sa le transformam in motive pentru a ne adanci in tristete. “In trecut chiar ma simteam bine jucand tenis, acum abia ma misc, mai bine o las balta”. Faptul ca renuntam la activitatile placute nu face decat sa ne accentueze starile emotionale negative care la randul lor fac mai putin probabila implicarea in astfel de activitati.

In cazul in care va simtiti deprimat de putin timp nu renuntati la activitatile placute, chiar daca nu va mai bucurati atat de mult de ele, pastrati-le in rutina dumneavoastra si mentineti acea rutina cat mai mult timp, acest lucru va v-a ajuta sa depasiti mai usor perioada de depresie.

In cazul in care nu ati avut/sau nu puteti identifica in trecutul dumneavoastra activitati care va faceau placere, e momentul sa le cautati. Amintiti-va lucruri pe care v-ati dorit sa le faceti, priviti in jur, ce fac ceilalti in timpul liber? Gasiti cat mai repede ceva de facut, cu cat sunteti mai inactiv cu atat depresia va v-a afecta mai mult.

Dezvoltarea/mentinerea relatiilor

Un al doilea pas este sa ne concentram pe relatii. Aici ne lovim de cel de-al doilea cerc vicios: atunci cand ne simtim deprimati avem tendinta sa ne izolam, sa observam ceea ce ne deranjeaza la prieteni, familie si sa evitam iesirile sau discutiile. Faptul ca nu avem un contact social , asa cum eram obisnuiti, ne face sa ne simtim singuri si ne accentueaza starea de depresie. Ce e de facut pentru a “sparge” acest cerc vicios? E nevoie sa reluati/sau sa continuati interactiunile sociale, chiar daca vi se pare mai dificil sa fiti la fel de sociabil ca si in trecut, cautati sa socializati cat de mult puteti, asta va da ocazia pe de o parte sa vedeti ca nu sunteti singur (decat daca alegeti sa va izolati) si pe de alta parte starea dumneavoastra se va modifica cel putin partial in mai bine pe perioada in care socializati.

Modificarea gandurilor

Nu in ultimul rand acordam atentie gandurilor care apar. V-ati urmarit vreodata gandurile? Ce fel de ganduri aveti? Regula generala este sa nu aveti intotdeauna incredere in gandurile dumneavoastra, in special in perioadele in care sunteti mai deprimat. Gandurile care apar frecvent la persoanele cu depresie sunt:

“Nu sunt bun de nimic”

“Sunt incapabil”

“Niciodata nu o sa-mi revin”

“Ceilalti s-au saturat de mine”

“Ce sens mai are viata asta”

atunci cand astfel de ganduri ne coplesesc ne simtim deprimati si fara speranta, daca lasam aceste ganduri sa ne domine, daca credem in ele, depresia noastra se va amplifica tot mai mult.

Ceea ce facem in psihoterapie este sa invatam sa “analizam” aceste ganduri, sa le recunoastem pe cele irationale, sa le pastram pe cele corecte sau pe cele care ne ajuta si sa le modificam pe cele care ne deprima. Asta nu inseamna sa rupem contactul cu realitatea si sa “gandim pozitiv” indiferent de ceea ce ni se intampla ci inseamna sa gandim rational. Un exemplu ar fi: mi-am pierdut locul de munca, un gand irational ar fi: “ Sunt un ratat, nu o sa reusesc niciodata sa ies din situatia asta” alternativa rationala este “chiar daca mi-am pierdut locul de munca am anumite atuuuri care pot sa ma ajute in gasirea unui alt loc de munca”.

E foarte important sa verificam in ce masura gandurile noastre se bazeaza pe realitate si sa evitam generalizarile. Faptul ca am facut o greseala nu ma face un prost, e o greseala si e omenesc sa gresesc. Verificati-va gandurile, cand spuneti “nu sunt bun de nimic” chiar asa este? Cu siguranta sunt cateva lucruri la care sunteti bun?

Asa cum spuneam la inceput lupta cu depresia nu e una usoara si in general avem nevoie de un specialist care sa ne fie alaturi in a gasi cele mai bune “arme” impotriva ei.

Daca luptati cu depresia si aveti nevoie de sprijin psihologic puteti sa ma contactati la numarul 0756/815920 sau trimitand un mesaj in formularul de contact.

Lasa un comentariu